emmaellerva

Alla inlägg den 19 december 2011

Av EEmma :D - 19 december 2011 21:56

Tror ni han överlever om jag slutar tänka på honom för en liten stund så att jag kan få sova lite också? Är som besatt av dig....

Av EEmma :D - 19 december 2011 19:52

När jag pratar om hästar och ridning hör jag allt för ofta kommentarer som: Det är ju bara att sitta ju., Det är ju bara hästen som från träning. Det kan väll inte vara så jäkla svårt? Man bara sitter ju. 


Och jag försöker varje gång förklara, men jag tror att det är svårt för en person som aldrig suttit på en häst att förstå hur svår det är egentligen. Vissa hästar är ju svårare än andra. Men jag tänkte att jag skulle testa det på Dökkvi. Att bara sitta! Så jag gjorde det idag när jag red. jag släppte stigbyglarna och gav honom långa tyglar. Vill ni veta vad som hände? Först bara stannade han och stod stilla. Men sen kom Corgos för långt ifrån och när jag inte gav order om vad han skulle göra gick han efter Corgos. Fast sen var jag tvungen att styra lite efter som att han annars hade gått ut i åkern...


Hade en duskussion med en kille för ett tag sen. Han hävdade att det var ju bara till att sitta? Det kan väll inte vara så svårt? Denna killen har jag haft en del sånna diskussioner med. Och denna gången kände jag nästa för att fråga om han ville komma och testa att rida Dökkvi någon gång. När han sa det om att det bara är att sitta svarade jag att om jag bara skulle sitta på Dökkvi skulle han ställa sig och börja beta eller gå tillbaka till stallet. Så svarade han att det är väll inget problem? Man bara sparkar till den i sidorna ju så går den frammåt. jag vet (av egen erfarenhet..) Att om man sparkar till Dökkvi i sidorna bockar man och då har man inte en chans att sitta kvar om man inte känner honom väl! Det finns ju hästar som man bara behöver sitta på. Men då pratar vi om karusellhästar eller gunghästar.  


Och det med att det bara är hästen som tränar. Det kan jag bara säga att det är det inte! Jag minns vilken otrolig träningsvärk jag brukade ha när jag började rida! Nu har jag ju tränat upp musklerna så det händer inte lika ofta längre.. Att få en häst på 600kg som har en egen starkvilja att göra som man vill är inte lätt. Hästar är individer och har personligheter och känslor precis som vi människor. Nu är det visorligen så att en del ridskole hästar är lite arbetsskadade, De går på fyrkanten i stortsett varje dag och efter några år är det rättså intjatat. 

En häst går inte i rätt form bara sådär, man måste jobba för att få dem att gå rätt. Det finns ju hästar som går i form bara man tar på dem en grimma. Dökkvi är sån tex. Men då måste jag istället jobba med att få låg form. 


Det är inte så enkelt som vissa verkar tro att det är. Och jag hoppas att vissa tänker efter lite grann. Annars är det bara att skicka ett sms så kan ni få testa Dökkvi och så kan ni få se hur svårt det är ;)

jag vill inte att ni missförstår mig, Det är inte Svårt att rida när man kan det men det krävs ju en del kunskap och teknik för att få det att fungera ;)

Av EEmma :D - 19 december 2011 18:53

"Du är som luft för mig.....Jag behöver dig för att kunna leva!"

Hejsan sötnosar ^^ Nu är det såhär va att jag är väldigt trött och hyffsat flummig..såatteheee xd


Ja, vi hade sån rolig mys dag i skolan idag...Vi gjorde jätte vackra ljuslycktor, Jul kort och sen tittade vi på några avsnitt av en gammal jul kaleder. Mysteriet på Greveholm så klart! Är det föresten någon som tittar på julkalendern detta året? haha, jag gör faktiskt, det blir man bara inte för gammal för. Så är det bara ^^

Jo, och när vi tittade på den då så hade lärarna sagt att vi fick ta med godis och så. Men det hade ju Emma glöömmt. haha, så jag tiggde godis från alla andra. Jag fick faktiskt lite chips av Ida och en del godis från Paula. hehe, aa..


Vi slutade ju tidigt idag. Det känns som att jag skriver det hela tiden? Går tiden verkligen så fort!? Jaja, när jag kom hen åt jag en del av mammas super goda knäck. Konstigt att de tar slut så fort då!? Sen Cyklade jag till Sofia. Jag hade ju tänkt cykla och jag kom inte ens halvägs när jag la märke till att bakdäcket var helt tomt på luft -.-' Men då orkade jag inte cykla hem igen så jag gick med cyklen resten av vägen till Sofia.

Började som vanligt att borsta skitgrisen som inte var så smutsig. Han täcke på sig ute så då bli han ju inte SÅ skitig.

Vi red som vanligt på ett fält i närheten. Det gick superbra idag! Jag kände att jag litade mycket på Dökkvi idag, kännde även att jag var på ett toppen humör och hade mycket tålamod. Efter som att vi skrittade dit var han framskrittad när vi kom dit så jag började med att galoppera lite fram och tillbaka på fältets korta sidor. det var super kul! Då fick han springa av sig lite så att han kunde koncentrera sig sen. Dessutom blir ju båda glada av lite galopp och om båda är på bra humör går det mycket bättre i ridningen.


Sen när vi kom tillbaka till gården gick Ozzy (En av Sofias katter) I vägen för Corgos. och när vi ställde upp hästarna när vi skulle hoppa av gick först Ozzy i närheten av Corgos men sen nafsade Corgos lätt i Ozzys svans. Så då gick ozzy bort til Dökkvi som stod brevid, jag såg hur han siktade och sen hoppade han upp på Dökkvis rygg. Dökkvi reagerade inte alls när Ozzy bara tog ett skutt upp på ryggen på honom. Så sött :3

       

Lite små sött ändå ^^
   
Min OTROLIGT vackara ljus lyckta! Mobba inte är ni snälla...xD


Presentation


Hejhej! För er som inte läst bloggen innan heter jag Emma, är 14år och har ett stort intresse för foto och ridning. Jag bloggar om allt möjligt mellan jord och himmel ^^
Det finns garanterat massa saker som bör tas med en nypa salt. Det kan hända att jag

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Ska jag byta till blogg.se?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Musik :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Översätt


Ovido - Quiz & Flashcards