emmaellerva

Alla inlägg den 3 januari 2012

Av EEmma :D - 3 januari 2012 16:57

Dökkvi är min lilla ögonsten och det tror jag att ni vet! Jag älskar honom mer än något. 


Det jag innerst inne vill är att ha en helt vanlig D-ponny som är duktig i både hoppning och dressyr. Som jag kan tävla med, som jag kan komma någonstans med. Ibland känns det som att Dökkvi och jag inte kan komma mycket längre i hoppningen och dressyren kan väll bli bättre dock. Men det känns som att det ibland står helt stilla. Jag vill utvecklas i min ridning!  Det tar så lång tid att lära Dökkvi det kommer dröja lång tid innan vi kan tävla och då kommer jag vara för lång för honom så då kommer vi få avdrag på dressyr tävlingar och han kommer ha svårare att hoppa. Det kommer inte funka.


Men alla gånger jag tänker så tar det stopp vid tanken att jag måste sälja Dökkvi för att kunna köpa en ny häst. Bara tanken på ett liv utan Dökkvi får mina ögon att tåras och hjärtat värker.


Så fort jag kommer till stallet och ser hans mörka kloka ögon undrar jag vad jag tänkte när jag ville byta ut honom. och så fort jag hoppar upp på honom glömmer jag allt annat.

Men så fort jag kommer hem och ser rosetterna som hänger på väggen kommer jag åter igen på tanken att jag vill tävla och att jag aldrig kommer få den möjligheten med Dökkvi. Då kan jag bara inte låta bli och tänka hur det skulle vara om jag hade en D-ponny eller liten häst.


Detta är så jäkla svårt :( Tårarna rinner och jag vet inte vad jag egentligen vill.Ena halvan av mig säger att det är Dökkvi och jag och så ska det vara tills döden skilljer oss åt. Andra halvan säger att jag verkligen vill utvecklas och tävla. :'(( 

 

Av EEmma :D - 3 januari 2012 15:44

"Att ha en iPhone för att vara speciell, är som att duscha för att bli smutsig."

nä, grattis på födelsedagen faktiskt ;) Jag är något trött och min humor.....


jaaa, vaknade vid 10tiden i morse, betydligt mer utvilad än de senaste dagarna trots att jag var lite små yr när jag vaknade men som tur var gick det över. Så jag gick upp och åt frukost, det är ju inte kul att äta om det inte finns något gott ju! Så det fick bli rostad macka med smör. 

Min mamma ställer dumma frågor ibland. Som i morse när hon först väckte mig så ropade hon mitt namn då och jag svarade ju givetvis efter som att jag vaknade. Och hon bara: Är du vaken? efter att jag svarat. jag var nära på att svara: Nej, jag sover fortfarade, det var därför jag svarade första gången. För ett tag sen åkte jag ju tåg till pappa och min överbeskyddande mamma ville ju att jag skulle ringa när jag kom fram. Och jag ringde alltid från pappas mobil. Man ser ju nummret på displayen. Mamma frågade nästan alltid: Har du träffat pappa nu då? Man bara: Nej, det är därför jag ringer från pappas mobil. Jajaj, det är lite små kul iband ;D


ja, skulle egentligen rida vid 12tiden men som vanligt tog jag väldigt lång tid på mig innan jag lyckades komma i väg till Sofia. Men det gjorde inget efter som att jag andå skulle rida själv. Nu hoppas jag verkligen att min föräldrar inte läser min blogg, för då är jag illa ute!!! De vill inte att jag rider ut själv. fast vafan mina föräldrar hade väll helst velat att jag bara skulle sitta stilla på golvet, eller något vad som hellst bara jag inte skadar mig xd Det är inte meningen att mina föräldrar ska läsa min blogg!! Ska jag vara ärlig har jag syndat ett par gånger och ridit ut själv. De första gångerna ville Dökkvi inte lämna kompisarna och slingrade sig som en orm över vägen. Men nu går han rakt fram utan trams. 

Iaf så red jag ut vi han inte jätt långt innan vi mötte en traktor och då blev han ganska rädd, med jag bara vände och gick in på ridbanan och lät traktorn köra förbi. 

Men sen gick det jätte bra! Skrittade ganska mycket men även trav, tölt och galopp. Han har så otroligt härligt gungande kraftfull galopp. I lööööve it ^^


Jag minns inte om jag skulle rida med Sofia imorgon eller vad vi sa. :S Jag slog i huvudet senast jag ramlade av och jag är seriöst skiträdd för att jag skulle få dåligare minne/ minnes förlust! xd Är jag överdriven? :S

   

Av EEmma :D - 3 januari 2012 10:42

 


Man skrattar lite åt detta faktiskt. Det var de som jag hittade lite snabbt men det är ju inte det ända jag har sett och hört.

Islandshästar är HELT vanliga hästar, ända skillnaden är att de har 1-2 extra gångarter. 


Om vi då börjar med att de har anorlunda utrustning kan jag börja med att säga att jag rider Dökkvi med ett helt vanligt träns. Vissa vill ju ha islandhäst träns och det är ju helt upp till dom. Men man "Förstör" inte hästen om man använder något annat. Oftast använderman en annan sadel också, av den enkla anledningen att sadlen inte ska vara i vägen när man töltar.Ibland använder jag alround sadel och märker egentligen ingen skillnad på Dökkvis tölt.


Jag har märkt att vissa är emot att hoppa med Islandshästar efter som att man skulle förstöra gångartrerna. Det skulle jag vilja påstå att det inte stämmer. Jag hoppar ganska mycket med Dökkvi och har inte märkt någon skillnad alls! Ända skillnaden är att han får mer muskler och blir smidigare. 

Och att folk tror att man bara rider varv efter varv på en ovalbana!? Jag har alldrig ridit på en Ovalbana med Dökkv! 

mitt tränings schema ser ut ungefär så här:'

Måndag: Hoppar/ går över bommar. Hinderhöjd: 20-60cm eller rida ut.

Tisdag: VILA

Onsdag: Dressyr på ridbanan. 

Torsdag: Dressyr på ridbanan

Fredag: Dressyr eller gå över bommar

Lördag: Rida ut , dressyr på fotbollsplanen. Eller möjligt vis hoppning på ridbanan

Söndag: Ridaut, dressyr på fotbolls planen


Inte jätte fantasi fullt men det är rätt bra. När jag rider dressyr gör jag inte samma sak varje dag. Jag försöker variera. Vissa dagar är rid passen hårdare och vissa dagar lite slappare och lättar.

Ända gången jag "Rider rakt fram" Är när vi rider ut och då brukar jag försöka använda alla gångarterna.


Om man har fördommar mot islandshästar är ni hjärtligt väklommna till stallet där Dökkvi står för att se hur jag behandlar honom ;D 

Presentation


Hejhej! För er som inte läst bloggen innan heter jag Emma, är 14år och har ett stort intresse för foto och ridning. Jag bloggar om allt möjligt mellan jord och himmel ^^
Det finns garanterat massa saker som bör tas med en nypa salt. Det kan hända att jag

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Ska jag byta till blogg.se?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Musik :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Översätt


Ovido - Quiz & Flashcards