emmaellerva

Alla inlägg den 8 januari 2012

Av EEmma :D - 8 januari 2012 17:14

Många brukar fråga mig hur jag lycaks hålla naglarna så välvårdade, rena och "Långa"

Jo, det ska jag tala om för er. För det första så blir jag Äcklad av ovårdade naglar! Alltså, Naglar som är sönderrivna, delade, smutsiga osv, Det är, på ren svenska: Skit äckligt! 

Så jag är alltid noga med att ta bort smuts som man får under naglarna när man är i stallet. Oftast försvinner smuts under naglarna när man duschar. Jag duschar varje dag så det hinner inte bli så mycket smuts. De dagarna jag inte duschar tvättar jag händerna och tar bort smutsen noga.

Jag biter inte på naglarna och jag river inte av dem. Blir det ett hack eller så i naglen filar jag till det med en nagelfil. det är inte särskilt svårt och tar bara ett par sekunder. 

Mina naglar är långa efter som att jag inte biter eller drar i dem. Det är helt okej med långa naglar, men om man inte kan hålla dem rena och snygga ska man inte ha långa naglar!

Flagnat nagellack bryr jag mig inte så mycket om efter som att jag inte tänker på det, och därför är mitt nagellack ibland lite sisådär. 


Sen är det inte lätt med långa naglar i stallet. oftast är jag försiktig men när jag skulle sätta i stigläderna i dressyrsadlen lyckades jag bryta tumnaglen...Det var faktiskt första gången jag bröt en nagel i stallet. 

Jag är väldigt rädd om mina händer och rädd för att skada dem, så jag är ofta försiktig med händerna. Men som sagt så fungerar inte det alltid.


Nu blev detta ett väldigt långt, lite så där halv meningslöst, men jag satt och tänkte på det och kännde att jag behövde skriva om det ;)

Av EEmma :D - 8 januari 2012 15:43

Japp, hallå, dator experten Emma här va....Eller mjaa, det var väll kanske inte riktigt hela sanningen...Det är helt inzomat och jag jobbar på att lösa det. Bara det att jag inte riktigt än har kommit på hur jag ska göra det.....Annars får jag ha det så här. Man kan ju se det från den ljusa sidan, jag ser alla detajer väldigt bra   


jaoojaoo, Skulle ju ha varit hos Sofia vid 11 men när jag skulle gå så gjorde mamma lunch och tydligen hade hon sagt i morse att jag skulle gå upp och äta frukost så att jag skulle kunna äta lunch med familjen och jag hade tydligen svarat i något halvsovande tillstånd. I vilket fall som helst visste jag inte om det. Så det var bara att byta om igen. Ja, min mamma är så fjantig så jag får knappt ha stallkäder på mig. Jag måste duscha direkt efter stallet osv. Det både "sårar" och irriterar mig. Så jag slängde i mig maten på 5 minuter och bytte om Igen


45minuter senare än 11 var jag hos Sofia och då gjorde vi ordning hästisarna. 

Dökkvi travade på bra i början, men efter ett tag la han av totalt och ville inte gå snabbare än helt stilla stående möjligtvis långsam skritt. Det är alltid så och det irriterar mig nåt så fruktansvärt! Så tillsit blev jag så arg så jag hoppade av och gick och hämtade longerlinan och longerade honom istället. Det däremot gick jätte bra förutom att han envisas med att göra volten så liten...Men då travade han på bra lite tölt och galopp också faktiskt. Känns skönt att gå i från stallet och faktiskt känna sig nöjd. Det var ett tag sen om jag ska vara ärlig...


Det är jobbigt att vara sjuk. Jag blir helt utamattad av att lägga sadlen på Dökkvis rygg, eller att rulla ihop benlindor. Jag har verkligen ingen ork! Så när jag kom hem tog jag en varm dusch och sen en kopp te med mycket honung. Rättså gott och skönt för halsen.


På torsdag är det tillbaka till helvetet...Det har varit så skönt med lov. Kunna göra vad man vill innan det blir mörkt och så har det varit så skönt att slippa "Umgås" med folk som han bara vill undvika så mycket som möjligt! 

Det var längesen jag hade "dagens outfit" så idag tar jag två flugor i en smäll, det blir dagens outfits.    

Satt och lekte lite i GIMP....Skjorta: H&M, Linne H&M, Jeans, Vila också armbandet som Maja köpte i thailand :)  



Detta är ju vad jag har haft idag...Tröja: Cubus, Linne: H&M, byxor och stumpor: Hööks. Brukar ha kläder som jag inte har i skolan i stallet, Tjöjor som det är något litet hål i osv, sånt jag inte vill ha i skolan helt enkelt.


 

Nu vet inte jag hur bra ni ser men allt är väldigt stort, fast jag börjar vänja mig...  

Av EEmma :D - 8 januari 2012 10:17

Nääppp, jag kommer inte på någon bra rubrik. Ett tag var jag bra på det men nu har jag ingen fantasi alls. 

Ska vara hos Sofia vid 11 så jag får försöka äta frukost, blogga och läsa bloggar samtidigt...


Ska försöka rida idag trots att jag har feber, det är ju inte mycket feber men ändå. Mamma bad Magnus att fixa min cykel igår så man kan ju hoppas på att den är fixad... 

Suget efter att få rida en "vanlig ponny" blir större och större för varje dag!  Det känns som sagt som att Dökkvi och jag inte kan komma längre just nu, Ingen av oss har riktigt tålamod till det. Jag får prata med pappa, så kanske vi kan hitta en annan lösning på dedära. 


Sen såg jag en video på Fb på en tjej som är 10 tror jag som nyss har fått en egenhäst. jag behöver ju inte säga vem hon är men jag "känner" henne, inte jätte bra, men jag känner henne. Det jag ville komma till är att hon får honom inte att gå i form och jag vet att hon inte kan det riktigt.

Inget mot henne just men till alla ungar som inte kan få en häst i form, Då ska man ju inte ha häst! Det rä ju en av grunderna? I trav är det ju lite svårare och galopp ännu värre, på en häst som är otränad men i stortsett alla hästar kan gå i form i skritt. Och så ska man inte tävla om man inte kan rida. Man ska ju iaf veta hur korta tyglar man ska ha, rätt sits, balans över hindrena....osv,

jaja, blev bara lite irriterad på det ;)


Ska hålla mig hemma ikv också så att jag blir frisk så snabbt som möjligt. ;)

   

Presentation


Hejhej! För er som inte läst bloggen innan heter jag Emma, är 14år och har ett stort intresse för foto och ridning. Jag bloggar om allt möjligt mellan jord och himmel ^^
Det finns garanterat massa saker som bör tas med en nypa salt. Det kan hända att jag

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Ska jag byta till blogg.se?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Musik :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Översätt


Ovido - Quiz & Flashcards